Blog Datum: 28-08-2017

10 punten waar ondernemers wakker van liggen

Als ondernemer komt er ontzettend veel op je af. Er zijn duizend-en-één dingen om wakker van te liggen. Maar wat zijn nu de meest gehoorde punten onder ondernemers? De top 10 waar ondernemers wakker van liggen zijn hierbij opgesomd, met tegelijk een praktische tip hoe je hier als ondernemer het beste mee om kunt gaan.

1. Focus aanbrengen en langetermijnvisie

Je zit vaak boordevol goede ideeën en het lijkt ook wel alsof die goede ideeën maar blijven komen. En dat is een goed teken, maar aan de andere kant kan het er ook voor zorgen dat je de focus verliest omdat je met zoveel nieuwe ideeën tegelijkertijd aan de slag gaat.

In bezit genomen door de waan van de dag, denk je als ondernemer vaak aan de huidige issues die spelen. Het nu verkrijgen van die opdracht is belangrijker dan het opstellen van een plan waar je als ondernemer over drie jaar wilt staan.

Door beide factoren ben je vooral bezig met de korte termijn en minder met de langetermijnplannen van je onderneming. Toch is dit een belangrijk onderdeel van ondernemen. Want op het moment dat je weet wat je langetermijnvisie is, kun je hier ook naar gaan handelen. Je maakt bewustere keuzes om bepaalde zaken wel of niet te doen of om bepaalde ideeën wel of niet te gaan uitvoeren. En uiteindelijk zal dit ertoe leiden dat je eerder je doelen bereikt.

Plan daarom tijd in om toch aan die strategie te werken. Bepaal welke ideeën je wel of niet gaat uitvoeren en wanneer. Schakel waar nodig (gezond kritische) experts in om je bij te staan bij bijvoorbeeld het financiële plaatje.

2. Goed personeel

In bepaalde branches is de schaarste in goed personeel extreem, maar over het algemeen is het aantrekken van goed personeel sowieso lastig. Op het moment dat je dit goede personeel hebt, is het ook nog eens zaak om ze tevreden te houden, want voor je het weet zijn ze overgestapt naar de concurrent. En ze brengen nogal wat kosten met zich mee.

Zoek nieuwe manieren om goed personeel te werven. Vraag aan je huidige medewerkers of zij nog mensen kennen die passen binnen het team. Je eigen personeel weet vaak wie er in het team past en waarnaar je op zoek bent.

Investeer daarnaast in je huidige personeelsbestand. Zorg voor een prettige bedrijfscultuur en blijf investeren in ontwikkeling van medewerkers. Op deze manier hoef je misschien geen nieuw personeelslid aan te nemen, maar kun je een huidige medewerker met een gerichte cursus laten doorgroeien.

Daarnaast is het krijgen en houden van een goede bedrijfscultuur belangrijk om ervoor te zorgen dat je medewerkers met plezier hun werk doen. Dit heeft tevens zijn weerslag op de producten of diensten die je aan je klant levert. En tevreden klanten zorgen weer voor nieuwe omzet.

Bedenk dat jij als ondernemer aan het roer staat en iedereen naar je kijkt. Je medewerkers zullen je gedrag kopiëren. Wees daarom een voorbeeld en zorg zelf voor de cultuur die je wilt.

3. Administratieve lasten

De grote hoeveelheid administratieve lasten neemt een groot deel van je tijd als ondernemer in beslag. Terwijl dit waarschijnlijk niet de reden is geweest waarom je bent gaan ondernemen. Het bijhouden van ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving is ook een tijdrovende klus die nooit klaar lijkt te zijn.

Bedenk goed welk gedeelte van je administratie je wilt laten uitbesteden en zoek experts wanneer dit nodig is. Steek voldoende tijd in het vinden van een goed administratiekantoor dat bij jou en je onderneming past. En check of de administrateur is aangesloten bij de NOAB. De investering die je hierin doet, levert niet alleen tijdwinst op, maar ook goed advies en minder stress: een solide administratie biedt je zekerheid die zorgt voor het fundament van jouw bedrijf.

4. Nieuwe klanten

Om zoveel mogelijk aan risicospreiding te doen is het doorgaans verstandig om niet afhankelijk te zijn van één of enkele grotere klanten. Het zoeken van nieuwe klanten is daarom een continu proces. Maar waar vind je deze klanten? En staan zij open voor jouw producten of diensten?

Ga na waar je nieuwe klanten kunt vinden. Is dit tijdens branche-events? Of kun je deze online vinden? Sluit hierbij zoveel mogelijk aan bij de behoeften van je klant. Probeer je doelgroep zo exact mogelijk te definiëren. Op deze manier weet je beter waar je naar op zoek bent.

5. Wanbetalers

Aan de andere kant kun je als ondernemer te maken krijgen met wanbetalers. Heel vervelend als dit gebeurt. Je hebt namelijk hard gewerkt voor die klant en vervolgens blijft de factuur onbetaald.

Zorg voor een duidelijk debiteurenbeheer. Maak een schema op basis waarvan je herinneringen gaat versturen en telefonisch contact gaat opzoeken met klanten. Met klanten die in betalingsproblemen zitten, kun je betalingsafspraken maken, mits ze deze stipt nakomen.

Een administratiekantoor kan je hierbij zeker ook adviseren. Want wat zijn bijvoorbeeld de voordelen van het uit handen geven van je debiteurenbeheer? Welke kosten zijn hieraan verbonden? Een adviseur, werkzaam bij een NOAB-kantoor, kan je hierbij ondersteunen zodat je een gerichte keuze maakt.

6. Liquiditeit

Een goede omzet behalen is één ding, maar voldoende liquiditeit hebben is een heel ander verhaal. Veel ondernemers zien bijvoorbeeld op tegen de maand mei omdat in deze maand een grote post vakantiegeld uitbetaald dient te worden. Maar ook de afdrachten aan de belastingdienst vormen voor veel ondernemers een hobbel in de liquiditeiten.

Zet een duidelijke liquiditeitsprognose op waaruit snel en eenvoudig blijkt wanneer er mogelijke tekorten gaan ontstaan. Overleg met je boekhouder of administratiekantoor hoe je ervoor kunt zorgen dat je liquide middelen voorbereid zijn op deze grotere uitgaven en reserveer hier tijdig het geld voor.

Adviseurs van een NOAB-kantoor beschikken over ruime kennis om je bij te staan bij het opstellen van een liquiditeitsprognose. Op deze manier hoef je je daar een stuk minder zorgen over te maken.

7. Juridische geschillen

Juridische geschillen kunnen zich voordoen met klanten, partners en samenwerkingsverbanden, maar ook aan de leverancierszijde. Het grote nadeel met juridische geschillen is dat deze zich vaak voordoen wanneer de relatie al verstoord is en communicatie tussen partijen vaak door middel van tussenkomst van een juridisch adviseur gebeurt. Daarom is het belangrijk om dit voor te zijn.

Om juridische geschillen te voorkomen, is het belangrijk om vooraf te blijven communiceren met de verschillende partijen, duidelijke algemene voorwaarden te gebruiken en duidelijke contracten op te stellen.

Hiermee kun je natuurlijk nooit helemaal voorkomen dat er geschillen ontstaan, maar heb je wel zoveel mogelijk gedaan om ze te voorkomen. Het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering is verstandig om risico’s in te dekken. Overleg met je verzekeringsadviseur over de mogelijkheden van zo’n verzekering.

8. Concurrentie

Zit je in een concurrentiegevoelige branche? Met makkelijke toetreding door nieuwe spelers? Zorg dan dat je ze voor blijft door je onderneming te blijven ontwikkelen, maar ook door met je klanten in gesprek te blijven.

Ook door het zo exact mogelijk maken van je doelgroep, kun je beter inspelen op de wensen van je klanten en je concurrentie een stap voor te blijven.

Maar denk ook aan de positieve dingen van concurrentie: Je hebt mogelijkheden om te spiegelen aan een andere onderneming. Wat vind je dat zij goed doen? Wat vind je dat ze absoluut niet handig aanpakken en wil je dus voorkomen voor je eigen onderneming? Waar zitten de mogelijkheden boven je concurrentie uit te steken?

Kijk hier voor een filmpje van een ondernemer die zich onderscheidde van de concurrentie.

Een NOAB-gecertificeerd administratiekantoor kan je hierbij helpen. Zij hebben specifieke branchekennis en hebben ervaringen opgedaan bij andere klanten. Wat werkt wel goed en wat minder? Een adviseur staat je hier graag in bij.

9. Aansprakelijkheid

Je bent als ondernemer niet alleen aansprakelijk voor jezelf, maar ook voor je personeel. Daarnaast loop je risico over je voorraad, je pand, je auto’s, je geleverde diensten, noem maar op.

Om zoveel mogelijk de risico’s af te dekken waar je tegenaan kunt lopen als ondernemer is het verstandig om periodiek je verzekeringen door te lopen. Ben je bijvoorbeeld nog wel voldoende verzekerd als je onderneming de laatste tijd heel hard gegroeid is? Of heb je een wijziging aangebracht in je dienstverlening? Bekijk dan goed of deze diensten nog steeds passen binnen je huidige polis(sen) en laat je adviseren door een specialist.

10. Belastingen

Belastingen zijn nu eenmaal een onderdeel dat erbij hoort wanneer je ondernemer bent, maar dat wil niet zeggen dat ze je niet wakker houden. Het dagelijks bijhouden van de administratie ten behoeve van de aangifte omzetbelasting zorgt bijvoorbeeld voor een grote administratieve last.

Ook het tijdig indienen van de verschillende aangiften gedurende het jaar, zoals de aangifte loonbelasting, omzetbelasting en vennootschapsbelasting, zorgen voor een grote tijdsbesteding. Daarbij spelen ook zorgen omtrent liquiditeit een rol, want zijn er wel voldoende liquide middelen om deze belastingen op tijd te betalen?

Bij het opstellen en invullen van de verschillende aangiften kan een NOAB-adviseur je helpen. Zij zijn bovendien op de hoogte van de meest recente wijzigingen in wet- en regelgeving en kunnen dit direct toepassen bij het invullen van een correcte aangifte.

Deze blog is een momentopname en voor het laatst aangepast op 28 augustus 2017.

Vind een NOAB-kantoor bij jou in de buurt

NOAB kantoor zoeken