Blog Datum: 20-09-2018

4 financiële valkuilen voor startende ondernemers

Nederlanders zijn ondernemender dan ooit. Niet eerder was het aantal starters zo hoog als in de eerste helft van 2018, constateert de Kamer van Koophandel. Maar ook het aantal gestopte ondernemingen brak een record. Wat zijn veelvoorkomende valkuilen voor startende ondernemers? En hoe voorkom je dat jij erin trapt? We hebben de vier meest voorkomende valkuilen met een financiële achtergrond hier voor je uitgelicht.

1. Gebrekkige administratie

Een goede administratie is de basis van een gezonde bedrijfsvoering. Zonder goede administratie weet je niet precies hoe jouw bedrijf er financieel voor staat of bijvoorbeeld hoeveel btw je nog moet betalen. Btw is de belasting die je betaalt over je omzet. De btw over zakelijke kosten mag je hiervan aftrekken. Maar dan moet je ze wel kunnen verantwoorden. Bewaar dus in ieder geval de facturen die je verzendt én de bonnetjes die je ontvangt zorgvuldig en houd een overzicht bij van je zakelijke inkomsten en uitgaven. Wil je in aanmerking komen voor aftrekposten voor ondernemers, zoals zelfstandigenaftrek of startersaftrek? Dan is het verstandig om ook een urenadministratie bij te houden. Zo kun je bij een controle van de Belastingdienst aantonen dat je voldoet aan het urencriterium. Je NOAB-kantoor kan je helpen bij het goed opzetten, inrichten en bijhouden van je administratie. En als je dat liever uitbesteedt, lees je in deze blog wat je voordelen daarbij zijn.

2. Onvoldoende geld reserveren

Als ondernemer moet je goed kunnen plannen. Zeker als het om je financiën gaat. Heb je je eerste facturen verstuurd en stroomt het geld binnen? Reken jezelf niet rijk door alles op te maken aan privé-uitgaven of hoge investeringen in je bedrijf. Vergeet niet om voldoende geld opzij te zetten voor bijvoorbeeld de omzet- en inkomstenbelasting, de Belastingdienst vergeet jou namelijk echt niet. Daarnaast is het verstandig een buffer op te bouwen voor vakanties, ziekte of rustige tijden. En denk ook alvast aan je pensioen. Wen jezelf aan om van iedere euro winst hiervoor een voor jou werkbaar vast percentage (bijvoorbeeld 20%) te reserveren.

3. Te laat btw-aangifte doen

Als ondernemer moet je per maand, per kwartaal of per jaar aangifte doen voor de btw. We hebben hier eerder ook als eens aandacht aan besteed. De Belastingdienst wil weten hoeveel btw je hebt berekend aan klanten en welk bedrag aan btw je kunt aftrekken. Doe je (zoals de meeste ondernemers) kwartaalaangifte? Dan moet je aangifte ontvangen zijn op de laatste dag van de maand die volgt op het kwartaal waarover je aangifte doet. Ook als je geen omzet hebt gemaakt, moet je aangifte doen. Vergeet je aangifte te doen of betaal je te laat? Dan kun je een boete krijgen. Sommige ondernemers stellen de btw-aangifte bewust uit tot de laatste dag, bijvoorbeeld om maximaal te kunnen profiteren van de rente over de btw die zij moeten afdragen. Maar let op: als je btw moet betalen, dan dient de betaling binnen te zijn op de dag dat ook je aangifte ontvangen moet zijn. Wacht je dus tot de laatste dag met het doen van aangifte? Dan is de aangifte op tijd, maar de betaling waarschijnlijk niet meer. Tip: download de app Btw-Alert van de Belastingdienst en ontvang een waarschuwing als het tijd is om aangifte te doen.

4. Geen gedegen debiteurenbeheer

Wist je dat een factuur moet voldoen aan wettelijke eisen? Zo is het onder meer verplicht om je btw-nummer te vermelden, een factuurdatum en een opeenvolgend factuurnummer. Een betalingstermijn of vervaldatum hoeft niet, maar is wel aan te raden. Zorg voor structuur en regelmaat in je debiteurenbeheer, bijvoorbeeld door goederen of diensten direct na de levering te factureren en de status van de facturen goed op te volgen. Je NOAB-adviseur kent de regels en richtlijnen als geen ander en helpt je graag bij het structureren van je debiteurenbeheer. Wordt een factuur niet op tijd betaald? Wacht niet te lang met het nabellen van de klant of het versturen van een herinnering. Zo bewaak je je werkkapitaal en kun je voorkomen dat je zelf niet meer tijdig aan jouw betalingsverplichtingen kunt voldoen.

Vragen?

Wil je als ondernemer een goede start maken en kun je deskundige hulp gebruiken bij je boekhouding? Een NOAB-gecertificeerd administratiekantoor kan je hierbij helpen.

Verder lezen

Deze blog is een momentopname en voor het laatst aangepast op 20 september 2018.

Vind een NOAB-kantoor bij jou in de buurt

NOAB kantoor zoeken