Blog Datum: 27-07-2018

Waarom zou ik investeren in marketing?

Wat zijn de voordelen van investeringen die je doet in marketing? Waarom zou je hier geld aan moeten besteden? Maar ook: wanneer is het wél slim om te bezuinigen op je marketingkosten? En zijn er nog administratieve zaken waar je je voordeel uit kunt halen? In deze blog zetten we deze zaken omtrent investeren in marketing voor je op een rijtje.

Het nut van investeren in marketing

Wanneer je een investering doet in een nieuwe laptop is het nut ervan direct duidelijk: je beschikt over een nieuwere, snellere en betere laptop waarmee je je werk een stuk eenvoudiger en efficiënter kunt uitvoeren. Hetzelfde geldt voor een grotere investering in bijvoorbeeld een houtbewerkingsmachine. Met deze machine kun je de deuren produceren die je verkoopt aan je klanten.

Het nut van je investering is direct duidelijk en levert vaak direct omzet of nieuwe klanten op. Voor investeringen die je doet in marketing is deze relatie vaak niet één-op-één te leggen. Je besteedt geld en tijd zonder daar direct de voordelen van te zien.

Toch is het verstandig om wel een gedeelte van je budget aan marketing te spenderen. Waarom?

  • Geen naam, geen faam: marketing zorgt ervoor dat je naamsbekendheid wordt vergroot. Anders ben je volledig afhankelijk van toevallige mond-op-mondreclame om je dienst of product bekend te maken bij je doelgroep. Je trekt hierdoor nieuwe klanten aan vanuit bijvoorbeeld een andere regio of van een concurrent.
  • Zowel je huidige als toekomstige klantenportefeuille wordt hierdoor vergroot. Door nú aandacht te besteden aan marketing, heb je hier op de lange termijn profijt van. Je bent daardoor meer verzekerd van nieuwe klanten in de toekomst en bijbehorende omzet. Natuurlijk is het niet zeker dat marketinginvesteringen klanten gaan opleveren, maar wanneer je niets doet, is deze kans nog kleiner.

Bezuinigen op marketing

Maar wat nu als je te maken hebt met een strak budget en op de kleintjes moet letten? Kun je dan makkelijk bezuinigen op marketingkosten?

Natuurlijk is het eenvoudig – en misschien ook wel voor de hand liggend – om op de marketingkosten te bezuinigen. Toch is het verstandig om hier goed over na te denken. Want op korte termijn levert het je wellicht een kostenbesparing op, maar hoe zorg je er dan voor dat je voldoende klanten hebt in de toekomst?

Voordat je daarom in de marketingkosten gaat snijden, moet je jezelf afvragen hoe je zonder  marketingbudget ervoor zorgt dat je je marktaandeel niet verkleint en dat je bestaande en nieuwe klanten op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van je bedrijf.

Inzetten van marketing

Hoe weet je nu welke vorm van marketing voor jouw onderneming het meest geschikt is? Dat is heel sterk afhankelijk van de doelstelling van je marketingstrategie, maar ook van je doelgroep.

Veelal is je marketingstrategie een combinatie van verschillende soorten marketing, specifiek afgestemd op jouw onderneming. De lijst met soorten marketing is eindeloos, maar veelgebruikte marketingvormen zijn:

  • Actiemarketing, bijvoorbeeld een tijdelijke aanbieding: met name ingezet om doelstellingen op korte termijn te behalen bijvoorbeeld wanneer er op korte termijn grote aantallen verkocht dienen te worden.
  • Direct marketing: in deze vorm van marketing vindt een direct contact plaats tussen de verkopende partij en klant en is weer onder te verdelen in bijvoorbeeld e-mailmarketing, huis-aan-huis reclame, persoonlijke verkoop.
  • Affiliate marketing: deze vorm van marketing is prestatiegericht. Door middel van advertenties op websites of social media pagina’s van anderen, worden jouw producten of diensten aan de man gebracht, waarbij de eigenaar van de website betaald krijgt per click of sale.
  • Buzzmarketing: deze vorm van marketing is de ouderwetse mond-op-mond reclame waarbij het sterk gaat om opvallen en daarmee bekendheid creëren. Denk aan een nieuwe matcha latte die je alleen kunt drinken bij het hippe koffietentje op de hoek. Iedereen op je werk heeft het erover, dan kun je natuurlijk niet achterblijven om ook hier langs te gaan en die latte te proberen.
  • Online marketing: deze vorm van marketing betreft het online promoten van een product of dienst.
    • Een bekende vorm hiervan is content marketing, waarbij men door middel van het maken van specifieke content (bijvoorbeeld artikelen of nieuwsberichten) ervoor zorgt dat het aantal bezoekers van de website wordt vergroot en daarmee de kans toeneemt op een contact en daarna verkoop.
    • Een andere vorm is SEO: het optimaliseren van je website voor vindbaarheid in zoekmachines.
    • Een derde vorm die steeds toegankelijker wordt is social media marketing: met een beperkt budget kun je bijvoorbeeld een aanbieding bekend maken op Facebook onder een specifieke doelgroep.

Marketingkosten in de boekhouding

De benaming zegt het eigenlijk al: marketingkosten, kosten die direct verwerkt worden in de winst- en verliesrekening. Toch zijn er een aantal uitzonderingen, waarbij je de marketingkosten als een investering kunt zien, net als bijvoorbeeld een nieuwe machine.

Het voordeel van investeren? Minder belasting.

Je mag de kosten opnemen op je balans (activeren) en de kosten uitsmeren over de komende jaren. Hierdoor mag je ieder jaar een gedeelte van deze kosten in de vorm van afschrijvingen in mindering brengen op je resultaat. Omdat je deze kosten mag aftrekken van je winst uit onderneming, is het bedrag lager waarover je belasting betaalt. Per saldo betaal je daarom minder belasting.

Hierdoor heb je de komende jaren profijt van een lagere winst voor belasting en betaal je gedurende de komende jaren over een lager bedrag belasting in plaats van alleen in het eerste jaar waarin je de kosten maakt.

Natuurlijk zitten hier wel een aantal voorwaarden aan verbonden, dit noemen we de zogenaamde activeringscriteria:

  • De kosten zijn betrouwbaar vast te stellen. Wanneer je beschikt over facturen van een marketingbureau, zal dit punt geen probleem zijn. Dit wordt lastiger wanneer het gaat om intern gemaakte uren.
  • De investering zorgt voor toekomstige economische voordelen. Je moet kunnen aantonen dat de investering die je hebt gedaan ervoor zorgt dat je in de toekomst voordelen behaalt uit de marketing. Dit kan gaan om een verhoogde omzet of het binnenhalen van nieuwe klanten.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een nieuwe website. Deze kan ervoor zorgen dat nieuwe klanten je goed kunnen vinden en zien wat je voor product of dienst aanbiedt, maar die website kan ook zijn opgebouwd om online verkopen (webshop) te verrichten.

Overleg met je NOAB adviseur over de voordelen en mogelijkheden van het activeren van je marketingkosten.

Vragen

Heb je vragen over investeringen in marketing? Neem dan contact op met je NOAB-adviseur.

Deze blog is een momentopname en voor het laatst aangepast op 27 juli 2018.

Vind een NOAB-kantoor bij jou in de buurt

NOAB kantoor zoeken

Zoeken binnen de kennisbank