Blog Datum: 02-02-2018

Onderneming uitgelicht: Bhalu

In ‘Onderneming uitgelicht’ laten wij ondernemers aan het woord over hun uitdagingen en passie voor het vak. Deze keer spraken we met een van de Nijmeegse eigenaren van Bhalu, Christiaan Roest. Zij zijn klant bij NOAB-kantoor Verdoorn Adviesgroep in Nijmegen.

“Bhalu is sinds 1 september 2017 geopend dus we zijn nu net 5 maanden onderweg. We zijn een horecaconcept en een bewustzijnscentrum ineen. We hebben onze eigen yogastudio en serveren ook 100% biologisch ontbijt en lunch. Daarnaast geven we workshops aan de hand van verschillende methodes met als doel stress te verlagen.” Christiaan legt uit dat dat ook wel een beetje is waar Bhalu voor staat. “We willen mensen bewustmaken van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van hun eigen lichaam en de vergankelijkheid van de aarde. Het klinkt misschien een beetje zweverig op deze manier, maar dat is in principe wat we willen bereiken.”

Het ontstaan van Bhalu
Christiaan en zijn compagnon Kees waren na het afronden van de Hotelschool een beetje zoekende naar wat ze precies wilden in de toekomst. “We merkten op dat we in een vrij hectische maatschappij leven waar er weinig momenten zijn om rust te creëren voor jezelf. En, niet geheel onbelangrijk, het wordt de meeste mensen ook niet aangeleerd. Terwijl het juist zo belangrijk is.” Hierdoor kwam het idee om een horecazaak te combineren met ontspanning. Maar wat voor ontspanning dan? En hoe ga je dat vormgeven? Door de nieuwe trend van yoga, die de twee vrienden ook erg aansprak, was deze vraag al snel ingevuld. Een yogastudio en horecazaak ineen!

De zoektocht naar een administratiekantoor
“Kees en ik hebben beide weinig ervaring met administratiebeheer en konden hier dus wel wat hulp bij gebruiken. We hebben contact gehad met verschillende administratiekantoren die veel ervaring hadden met horeca, maar deze zaten toch wel een eind buiten Nijmegen. We wilden eigenlijk liever een administratiekantoor dat iets dichter bij huis gevestigd is. Zodoende kwamen we bij Verdoorn Adviesgroep uit. Hier zijn we heel hartelijk ontvangen. We hebben leuke gesprekken gehad, van formeel tot informeel, wat toch wel heel erg bij ons past. Daarnaast is het een erg kundig bureau, hebben ze leuke medewerkers en al met al hadden wij er dus een heel goed gevoel bij.”

Handige administratie-tools
Christiaan legt uit dat zij een klein deel van de administratie nog zelf doen. “Daar hebben we handige tools voor. Ons kassasysteem is bijvoorbeeld gekoppeld aan het boekhoudprogramma. Dat verloopt inmiddels redelijk automatisch maar in het begin hebben we hier nog wel problemen mee gehad. Het is dan heel fijn en handig dat ons NOAB-kantoor er op zo’n moment op toeziet of het allemaal goed gaat.”

Christiaan en Kees spreken ongeveer twee keer in de maand af met hun NOAB-kantoor. “We lopen dan samen de vorderingen door en gaan na of de koppelingen allemaal nog goed werken. Achter de schermen nemen zij taken van ons over zoals inboeken en salarisadministratie. Fijn dat je als startende ondernemer terecht kan bij een NOAB-kantoor dat zo goed voor je zorgt. We hadden het immers niet alleen gekund”.

Dromen voor later
Op dit moment zijn de twee vrienden natuurlijk hartstikke blij dat het na 5 maanden al zo goed loopt. “Het gaat eigenlijk fantastisch. De yogalessen zitten helemaal vol dus we zijn weer aan het uitbreiden. We gaan dan naar gemiddeld vier lessen per dag. Daarnaast merken we dat er ’s avonds ook best veel vraag is naar lunchgerechten, dus we hebben nu besloten om langer open te blijven. We zijn dan straks van 8.00 tot 23.00 uur open. Voor de toekomst zou ik heel graag willen dat onze workshops meer uitgebreid worden, zodat er meer te doen is rondom geestelijke gezondheid. En als dat loopt, is dit deel klaar. We denken nu soms voorzichtig weleens na over een tweede vestiging, maar we zijn er nog niet over uit of we dát willen, of liever iets van een zorgboerderij. Ik zou heel graag een stukje land willen waar we groente en fruit kunnen verbouwen voor onze horecazaak én mensen met een beperking een plek kunnen bieden om te werken. Ik vind het gewoon heel belangrijk om een maatschappelijke meerwaarde te bieden. Hoe dat zich vormgeeft kan alle kanten op.”

Tips voor (startende) ondernemers
Op de vraag of Christiaan nog een gouden tip heeft voor andere (startende) ondernemers is hij heel kort maar krachtig: “Gewoon beginnen. Als je het niet doet, blijft het bij een idee en als het enkel bij een idee blijft wordt het uiteindelijk toch niks.”

Ben jij zzp’er of mkb’er en op zoek naar een administratiekantoor of belastingadvieskantoor dat bij jou past? Bekijk hier alle NOAB-gecertificeerde administratiekantoren bij jou in de buurt.

Deze blog is een momentopname en voor het laatst aangepast op 2 februari 2018.

Vind een NOAB-kantoor bij jou in de buurt

NOAB kantoor zoeken